Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Nízkonákladové letecké společnosti

20. 11. 2006
Co jsou to vlastně nízkonákladové letecké společnosti?
 

Nízkonákladové aerolinie umožňují cestovat pohodlně, rychle a za únosnou cenu široké veřejnosti. Ceny letenek jsou velmi nízké na úkor cestovatelského luxusu, obvyklého dříve u klasických aerolinií. Občerstvení a služby na palubě jsou placené a servis probíhá podobným způsobem jako u standardních dopravců. Cestování probíhá rychle, ekonomicky a cestovní doklady jsou většinou vystavovány jako tzv. elektronická letenka. Lowcost společnosti nemají zpravidla širokou síť destinací (letišť), cestuje se z bodu do bodu (tedy žádné přestupy v rámci jedné letenky). Ceny jsou stejně jako u klasických aerolinek dynamické v závislosti na obsazenosti konkrétního letu, rozpětí cen však býva menší. V principu ovšem také platí, že čím dřív letenku rezervujete, tím nižší je cena. Narozdíl od klasických leteckých společností je však obvykle nutné zaplatit za letenku hned po rezervaci, většinou výhradně platební kartou. Nízkonákladové aerolinie musí stejně jako klasické let. společnosti splňovat veškeré bezpečnostní normy a regulace.
...
Pro koho jsou levné aerolinie výhodné?
Nízkonákladové aerolinie zcela změnily tvář turistiky. Během posledních let se výrazně zvýšil jejich podíl na trhu letecké přepravy a lze očekávat, že v nejbližších letech dál vysokým tempem poroste. Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG nízkonákladoví přepravci i přes svou krátkou minulost na východě Evropy nejen získali nové zákazníky pro leteckou přepravu a otevřeli přístup k novým destinacím, ale také donutili tradiční aerolinie změnit jejich obchodní modely a cenové strategie.
...
V počtu letů a přepravených osob dominuje Irsko, kde se ale téměř všechny lety uskutečňují na trase Irsko-Velká Británie. Ve Velké Británii dosahuje podíl nízkonákladových aerolinií na vnitrostátní letecké přepravě a cestách v rámci Evropy 40 %. V kontinentální Evropě je nejvyšší penetrace v Německu. V rámci Evropy vzrostl počet těchto letů za poslední tři roky z nuly na 16,3 %. Německý domácí trh je mimořádně konkurenční a citlivý na ekonomickou situaci. 

...

Například v Maďarsku cestovalo do zahraničí v roce 2004 tímto způsobem jen 5 %, ale v letošním roce se chystá těchto služeb využít již 14 procent pasažérů. Česká republika se svými cca 18 % cestujících odbavených v rámci pražského mezinárodního letiště v Ruzyni – zřejmě i díky své strategické poloze – ještě podstatně dále. Většina cestujících si nízkonákladové aerolinie jednoznačně vybírá kvůli nízké ceně letenek. Respondenti výzkumu však rovněž uvedli (v plných 24 % případů), že preferovali jejich letový řád a dále (9 %) že jen nízkonákladové aerolinie létají do jimi požadovaných destinací. Část pasažérů cestujících obchodně rovněž uvedla, že se zvyšuje počet obchodních partnerů, kteří mají kanceláře blízko letišť, kam létají nízkonákladové aerolinie.
...
Významnější pro turisty než obchodníky
Levnější letenky a lepší dostupnost také přispívají k návštěvnosti měst a zemí. Maďarsko v roce 2004 dospělo k rekordnímu počtu návštěvníků. Také Velká Británie, Itálie, Francie, Norsko a Švédsko, tedy země, které byly v loňském roce hlavními destinacemi nízkonákladových aerolinií, zaznamenaly výrazné zlepšení, co se týče počtu přenocování turistů. Podle Tomáše Kulmana se v České republice doposud nepodařilo kvantifikovat a popsat vliv nízkorozpočtových aerolinií na nárůst počtu přenocování, přestože představitelé hotelového businessu připouštějí, že tento vliv nemusí být zejména s ohledem na vývojový trend zanedbatelný. Nízkonákladové aerolinie navíc využívají letišť jako Beauvais (Francie), Charleroi (Belgie), Stansted (Velká Británie) či Bergamo (Itálie), která jsou poměrně vzdálena od center významných měst. To vysvětluje, proč je celková úspora při využití nízkonákladových aerolinií pro lidi cestující za obchodem často přeceňována.
...
Vývoj ale přinesl zvýšenou konkurenci v letecké dopravě a tradiční dopravci budou muset přijít s novými obchodními strategiemi a novými produkty, aby vyhověli změně poptávky. Hlavní mezinárodní přepravci již v důsledku tržních tlaků začali měnit své chování. Buď se zaměřují na zákazníky, kteří kladou důraz na poskytované služby (například British Airways nebo Lufthansa, jež poskytují nadstandardní služby pro cestující v business class), diferencují více než dosud (SAS poskytuje tři třídy letecké přepravy), nebo zvýší svou konkurenceschopnost zjednodušením nabídek (například Air Lingus zrušil business class a zaměřuje se na cestující, kteří chtějí hlavně dobrou cenu). Tento trend bude díky tlaku nízkonákladových dopravců pokračovat i v příštích letech.
...
Několik rad pro ty, co nemají zkušenost s nízkonákladovými aeroliniemi
Nízkonákladové aerolinie jsou alternativou cenově mnohdy výrazně levnějšího cestování letadlem. Z důvodu úspory nákladů se komunikace odehrává především přes internet. V porovnání se standarty klasických aerolinií je třeba zmínit některá negativa. To, že je za letu menší komfort a občerstvení jen za úhradu, není na krátkých linkách až taková katastrofa. Nelze ovšem spoléhat na časové dodržování letového řádu, což může být při návaznosti na jiný spoj problém. Důležité je také získat co nejpodrobnější informace, v jakém místě skutečně přistanete. Tyto aerolinie využívají levnějších regionálních letišť, která mohou být dosti vzdálená od cíle vaší cesty. V takovém případě je třeba kalkulovat s časem i náklady na místní přepravu. Kalkulace ceny letenky je značně nepředvídatelná, odvíjí se od momentální poptávky na konkrétní let. Nejčastěji nejlepší cenu letenky získáte při nákupu s několikaměsíčním předstihem, ale nemusí to být vždy pravidlem, hraje zde roli sezóna, víkend, akce (významný koncert, fotbal atd) nebo i náhoda. Rozhodnete-li se pro určitý let za konkrétní cenu nakupujte ihned, cena se může velice rychle změnit. Zaplacená letenka bývá nevratná. Ceny letenek jsou většinou uváděny bez letištních a případně dalších vedlejších poplatků. Je třeba si dát na to pozor, protože letištní poplatky tvoří značnou položku celkových nákladů.

Obecný návod jak postupovat :

Kupujete vždy jeden přímý let z bodu A do bodu B. Pokračujete-li dál jiným letadlem musíte koupit další letenku a to i v případě stejné společnosti. Spoje na sebe nečekají a nemusí na sebe navazovat. Nízkonákladové aerolinie nezajišťují ani transfer zavazadel na třetí letiště.

Na internetu si vyberte konkrétní let a přes internet zaplaťte pomocí mezinárodní embosové platební karty. Kartu musíte mít pro internetové platby aktivovanou . Využijete-li služeb prodejce letenek při stejných cenách můžete volit i jiný způsob platby, nejčastěji převodem peněz u účtu nebo v hotovosti.

Emailem obdržíte kód, který vám nahrazuje papírovou letenku. Doporučujeme email vytisknout a vzít sebou (není podmínkou) - potřebujete znát kód!

S pasem a tímto kódem se dostavíte na letišti k přepážce letecké společnosti a zde obdržíte palubní lístek. K registraci se dostavte včas. Všude je to trochu jinak, ale počítejte nejpozději 40 min.před odletem. Dostavíte-li se později než uvádí vaše společnost, do letadla se už nedostanete. Při registraci budete potřebovat osobní průkaz nebo pas.

V případě, problémů se zavazadly po příletu, se obraťte na zástupce aerolinií v odbavovací hale ihned po příletu. Ztrátu nebo škodu na zavazadlech musíte reklamovat bezodkladně v odbavovací hale u přepážky "Baggage claim". Na základě palubního a zavazadlového lístku s vámi sepíší protokol PIR a budou vás informovat o dalším postupu.
...
Kdo nerad čeká na letišti, stačí, když si klikne na www.csl.cz a hned na titulní stránce najde přesné informace o příletech a odletech letadel – no a samozřejmě i další důležité informace třeba o parkování, jak se dostanete na letiště apod.
...
Nízkonákladoví dopravci létající z Prahy:

- Sky Europe – www.skyeurope.com

- Ryanair – www.ryanair.com

- Smart Wings – www.smartwings.net

- EasyJet – www.easyjet.com

- Thomsonfly - www.thomsonfly.com

- FlyMe - www.flyme.com/en/

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Reakce: Traveller

(Niemander, 2. 12. 2006 23:47)

Děkuji velmi Travellerovi, větší reklamu? nenapadá mě jak bych své stránky více propagoval, dělám co můžu, ale snad jeste neco vymyslím, díky moc za podporu...

Reakce: Ty fole

(Niemander, 2. 12. 2006 23:46)

Cože milý Krtku, cože?! Letadla nízkonákladových leteckých společností pořád padá??? Dobrej joke, ale tomu snad ani ty nevěříš :)

Ty fole

(Krtek, 30. 11. 2006 5:57)

Vždyť jim to pořád padá. To je vražda, k čemu tu lidi nabádáš !!!

Tomu říkám článek na úrovni....

(Traveller, 29. 11. 2006 8:30)

....jen tak dál.Chtělo by to větší reklamu,aby se o těchto stránkách taky někdo dověděl :)))